Back in town!



Een berichtje uit het weer warme Namibie...

Een tijdje terug dachten we dat het regenseizoen aangebroken was. En het regenseizoen betekend hier heeeel veel regen... een paar dagen heeft het dan ook flink geregend maar we hebben nu weer dezelfde temperaturen als eerst.
Dat houdt in dat we 's nachts moeten slapen met 30 graden.... pfff en dat is echt heel erg warm.
Gelukkig hebben we ook een paar koelere dagen gehad en dat was... in Kaapstad!!

Jaja we zijn in Kaapstad geweest (Zuid-Afrika).
Omdat er binnenkort drukke tijden voor ons gaan aanbreken en we via via goedkoop alles konden regelen hadden we besloten om er paar dagen tussen uit te gaan.
En... we hebben echt genoten!! Het was heerlijk... het koele weer, de zee, Robbeneiland (heeft Nelson Mandela gevangen gezeten), Pinguin kolonie's, zeehonden en dolfijnen in de haven, apen overal op straat (die nog gevaarlijk en brutaal zijn ook), super mooi uitzicht op de Tafelberg, wijnvelden en wijnproeven & lekker eten!! We zijn maar 4 nachtjes weggeweest (excl. de heen en terug reis van 2x17 uur) maar we hebben heel veel gezien, het is echt een veelzijdige omgeving.
Echt een aanrader voor iedereen die nog een keertje 'in de buurt' komt ;)
(zie foto's)

We zijn weer terug, het is weer wennen aan het warme weer maar we zijn allemaal al weer druk bezig met van alles en nog wat.
We zijn bezig met voorbereidingen treffen voor de huiswerkklassen. Verder zullen er jongelui komen die bij ons 'naar school' gaan, zij krijgen ook praktijkvakken. Jan Jaap en ik zullen vooral druk zijn met de praktijklessen (tuinwerk, koken, fietsen maken, schilderen, computeren etc.) en Jan Jaap kan dan ook eindelijk aan de slag met het sporten met de kinderen uit de huiswerkklas en de jongelui van school.

Maandag hebben we alweer voor de 5e keer kidsclub gehad en het was weer een mooie middag. Het gaat nu allemaal heerlijk gestructureerd en de kinderen hebben het echt naar hun zin.
Verder zijn de huisjes nu ECHT bijna klaar :). Waarschijnlijk kunnen we morgen zelfs schoonmaken en alle IKEA meubels in elkaar knutselen. We hopen er eind volgende week in te zitten.

Elke dag komen er een paar mensen naar ons toe die vragen of we werk voor ze hebben. Helaas is er gewoon geen mogelijkheid om iedereen werk te bieden.
Gisteren kwam er nog een man naar ons toe. Hij vroeg net als iedereen of we nog werk hadden bij het Kids Centre. Jan Jaap probeerde hem rustig duidelijk te maken dat hij wel een voorbeeld zou moeten zijn voor de kids en dat hij dan niet meer zou moeten drinken (dit was al gauw duidelijk aangezien er een sterke dranklucht om hem heen hing en dit om 10 uur 's ochtends). Deze man vertelde dat hij ook echt wil stoppen met drinken maar dat er haast geen mogelijkheid voor was. Hij vertelde dat hij vroeger iets van management had gedaan en bij een AIDS kliniek had gewerkt. Later hebben we het nog nagevraagd en het moet echt een hele intelligente man zijn. Hij spreekt Frans, Engels en Afrikaans.
Hij vertelde dat hij zelfs vrijwillig voor het Kids Centre wilde werken als hij maar een doel kreeg in zijn leven. Zodat hij wat te doen zou hebben en een reden had om te stoppen met drinken.
Wij zijn daarna mee gegaan naar zijn huisje. Zoiets armzaligs heb ik hier zelfs nog niet vaak gezien.
Hij heeft een blikken huisje van 3 bij 3 meter. Er lag wel een matras in maar deze was echt heel vies en kapot. Verder had hij niets behalve afval in huis liggen. Hij heeft geen stroom en water. Hij vertelde dat hij zelfs naar de buren moet om eten en water te vragen. Hij heeft verder geen familie en vrienden. Dit raakte ons hart echt. We kunnen echt begrijpen dat deze man door alle uitzichtloosheid naar de drank grijpt! We hebben hem nog een bijbel gebracht en hebben afgesproken hem regelmatig te bezoeken en het zou gaaf zijn als hij uit de puinhoop gaat komen en een baan gaat vinden!

Wat ons ook erg bemoedigde was een brief van Winney de dochter van Jacobus (zoon van oma Magdalena). Over een paar weken ga ik haar computerlessen geven. Op dit idee zijn we gekomen nadat ze mij vertelde dat ze graag secetaresse wilde worden of bij 'de radio' wilde werken maar dat er nooit geld zou zijn voor een opleiding. Samen met haar broer en nog een zusje zal ik binnenkort met de computerlessen gaan starten.
Verder gaat ze ons ook nog helpen bij de huiswerkklas.
Ze schreef in haar brief dat ze echt geen toekomst meer zag, dat ze alles in duigen zag vallen en dat ze nu eindelijk weer toekomstperspectief had en daar wilde ze ons voor bedanken.
Zo gaaf om te zien dat er zoveel mensen weer hoop krijgen hier in Rehoboth!
Bijzonder hoe God ons gebruikt...


Liefs,
Jan Jaap & Joanneke
(check onze foto's rechts onder op onze blog)

8 reacties:

He!!
Cool dat jullie zo hebben genoten op vakantie!!!
Hoop dat het slapen lukt..kun je ook buiten slapen??
Succes met het in elkaar knutselen van de ikea meubeltjes!
Liefs Anne-Marie Hiltbrunner

 

Lieve janjaap en joanneke,
Wat leuk om jullie berichten zo via de mail te volgen. En wat goed om te weten dat er mensen zijn die zo door jullie bemoedigd worden. Heel veel zegen bid ik jullie toe, om zo die zegen weer door te kunnen geven. Nou lieverds ik hoop dat het weer snel wat koeler word en hier wat warmer want dries is alweeeeeeer naar de ijsbaan met de kids. Dikke knuffel van ons allemaal. Willeke Wolff

 

Jochien en meissie toch...

Mooi om jullie verhalen te volgen. Gaaf dat jullie al zoveel vruchtbaarheid zien! Heel veel succes en zegen.

lieve groet van Fokke en Rita

 

Hee lieverd!!

Wat zijn jullie toch geweldig!! En zo'n vakantie tussendoor dat verdienen jullie echt...super dat jullie zo genoten hebben!...

Ik wil jullie nog bemoedigen met de volgende tekst:

Johannes 14:12-14
"Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader.
En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt.
Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen."

Leg het in Zijn handen en vertrouw op Hem... Hij is onze Doorbrekers..:)en Hij gaat voor ons uit! Heerlijk toch?! Hij wil door jullie heen werken en grote dingen doen! Super gaaf!

Liefs Jordy en Heidi.

 

Mooi om te horen! FIjn dat jullie er even op uit zijn geweest, is even wat anders!
Ik wachtte met smart op een berichtje van jullie en keek regelmatig op de site, maar ben blij dat ik weer een berichtje mag lezen!
Trouwens nog bedankt voor het verjaardagskaartje van Robert. 5 dagen voor zijn verjaardag is het binnengekomen. We hebben jullie wel gemist!

Liefs Robert en Jennifer

 

Hey lieverds!
Wat geweldig om jullie verhaal te lezen...
Echt bewondering heb ik, wat wórden jullie gebruikt door Hem!
Ik moet steeds denken aan die tekst: "Ik had honger, en gij hebt mij eten gegeven...etc.
Al wat gij voor uw naaste doet, doet gij aan Mij..."
Houd vol, ook in moeilijke momenten,
Hij is zó blij met jullie!
Top dat jullie lekker samen even hebben genoten van de prachtige natuur/ omgeving in Kaapstad; heel belangrijk!!
Liefs JW en Edith

 

Hee lieve JJ en Joan,
Vannacht is het eindelijk zover he!? Jullie eerste nachtje in jullie eigen huisje, heerlijk joh!!
Hopelijk komen er snel foto's van de inrichting...

Ben trots op jullie!!

xx Marleen

 

Hey lieve mensen! Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Wat fijn dat je even 'eruit' bent gegaan! Moet je nog eens doen hoor :), t is jullie gegund. We wensen jullie Gods Zegen en Nabijheid toe in jullie werk. En ik hoorde van je moeder dat het huisje zo gezellig is geworden, geniet er lekker van! Liefs, Liesbeth (Cor en kids)

 

Een reactie posten